Πρόγραμμα Euroscola
ΜΙΑ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΖΩΗΣ
Ένα
ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Μία πόλη. Ένας στόχος. Εξακόσιοι εβδομήντα δύο έφηβοι από
όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εικοσιτέσσερις μαθητές από την Κρήτη. Μία
από αυτούς ήμουν και εγώ.
Με
μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε και φέτος για την Κρήτη η ημερίδα Euroscola
που διοργανώνει κάθε χρόνο και
για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο η Ευρωπαϊκή Ένωση στο Στρασβούργο της
Γαλλίας για τους έφηβους μαθητές των κρατών-μελών της. Σκοπός της; Η γνωριμία
των νέων με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και ιδιαίτερα με το Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο, όπως επίσης και ο προβληματισμός τους για τα σύγχρονα και μείζονος
σημασίας ευρωπαϊκά ζητήματα, όπως το περιβάλλον και η μετανάστευση.
Έπειτα από τον διαγωνισμό
έκθεσης σε τοπικό επίπεδο με θέμα «Η συμβολή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην
εξάλειψη του δημοκρατικού ελλείμματος στην Ευρωπαϊκή Ένωση», στον οποίο και
συμμετείχαν πάνω από 1200 Κρήτες μαθητές, οι 24
έφηβοι με την καλύτερη επίδοση έφτιαξαν τις βαλίτσες τους και ετοιμάστηκαν για
ένα τριήμερο στο Στρασβούργο, την πόλη όπου στεγάζει, όπως και η Βρυξέλλες, το
Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η εμπειρία; Τίποτα λιγότερο από
συγκλονιστική. Έφηβοι από τα 28 κράτη μέλη της Ε.Ε (27 συν την Κροατία που
επίσημα εντάσσεται την 1η Ιουλίου 2013) πέρασαν τη μέρα
της 15ης Μαρτίου, από τις 8:00 το πρωί έως τις 18:30 το απόγευμα,
συζητώντας και ανταλλάσσοντας απόψεις με άτομα με διαφορετική κουλτούρα και
νοοτροπίες σε γλώσσα διάφορη της μητρικής τους. Ουσιαστικά επρόκειτο για μια
εξομοίωση μας τυπικής ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με αποστολή τη
θέσπιση ενός ευρωπαϊκού νόμου.
Το
πρόγραμμα της ημέρας είχε ως εξής:
Έπειτα από την άφιξη, υποδοχή και εγκατάσταση των νέων στις θέσεις των
ευρωπαίων βουλευτών, ο υπεύθυνος, όπως επίσης και διοικητικοί υπάλληλοι του
κοινοβουλίου καλωσόρισαν και παρουσίασαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο
ακροατήριο.
Στη
συνέχεια, κάθε κράτος μέλος έπρεπε μέσα σε ένα λεπτό να παρουσιάσει μέσω ενός
μαθητή το σχολείο ή την περιοχή όπου εκπροσωπείται. Την Κρήτη παρουσίασε η
μαθήτρια από τα Χανιά Ελένη Βουτσαδάκη έπειτα από
κλήρωση μεταξύ των Ελλήνων μαθητών. Η ομιλία έγινε στα γαλλικά ξεφεύγοντας από
το μοτίβο «σουβλάκι, ήλιος και θάλασσα» που τείνει να γίνει τετριμμένο και,
αντίθετα με τα άλλα κράτη μέλη όπου διαρκώς καλούσαν τους μαθητές να επισκεφτούν
τη χώρα τους, οι Έλληνες έθιξαν την αδικαιολόγητα αρνητική εικόνα που έχει
σχηματιστεί εις βάρος της χώρας μας τα τελευταία χρόνια. Πιο συγκεκριμένα, σε
μετάφραση η ομιλία είναι ως εξής:
«Αγαπητοί φίλοι,
Σας μεταφέρουμε χαιρετισμούς από τη νήσο Κρήτη, τη νήσο όπου ο μύθος της Ευρώπης γεννήθηκε, το μεγαλύτερο νησί της
Ελλάδας με φυσική ομορφιά. Το σημείο όπου τρεις ήπειροι συναντώνται.
Είμαστε
εδώ για να μεταφέρουμε τις πλέον δυνατές προσπάθειες του Ελληνικού λαού για να
αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση. Μια κρίση όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για
όλη την Ευρώπη γενικά.
Είμαστε
εδώ για να ζητήσουμε από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να υποστηρίξουν
τα δικαιώματα των Ελλήνων για ανάπτυξη και πρόοδο. Κατά τη διάρκεια μιας
περιόδου τριών ετών, η Ελλάδα κατηγορήθηκε για όλα τα συστημικά
προβλήματα της ευρωπαϊκής οικονομίας χωρίς να λάβει την ηθική υποστήριξη από
τους άλλους. Επιπλέον, υπήρξε μεγάλος αριθμός ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης ο
οποίος προσέβαλε την αξιοπρέπεια των Ελλήνων, ξεχνώντας ότι η Ελλάδα και οι
Έλληνες προσέφεραν σημαντική βοήθεια στο όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης.
Σας
ζητάμε να μεταφέρετε τους αγώνες και τις προσπάθειες της Ελλάδος, αλλά και την
υπόσχεση ότι οι Έλληνες θα κάνουν ότι είναι δυνατόν να την προώθηση της
ευρωπαϊκής συνεργασίας.
Ευχαριστώ.»
Ακολούθησε συζήτηση και ερωτήσεις με τον
Γερμανό ευρωβουλευτή M. Bernd Posselt, γεύμα και πρώτη γνωριμία μεταξύ των
εφήβων με αφορμή το παιχνίδι Eurogame. Το
απόγευμα ήταν γεμάτο δράση:
Τα 24 άτομα που αποτελούσαν κάθε
αντιπροσωπεία είχαν χωριστεί πριν από την αναχώρηση από την πατρίδα τους σε 6
ομάδες των 4 ατόμων με τα εξής θέματα:
Α) Περιβάλλον και ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας
Β) Ελευθερία ενημέρωσης και αγωγής του πολίτη
Γ) 2013 ευρωπαϊκό έτος πολιτών
Δ) Το μέλλον της Ευρώπης
Ε) Γεωργική πολιτική
ΣΤ) Μετανάστευση και κοινωνική ένταξη.
Στο Euroscola, κάθε μια από αυτές τις ομάδες συνενώθηκε
με τις αντίστοιχες του εξωτερικού σε διαφορετικές αίθουσες συγκροτώντας έτσι μια
επιτροπή. Αυτή η επιτροπή χωρίστηκε σε επιμέρους μικρότερες με τους μαθητές να
συνομιλούν και να εκφράζουν ιδέες και προτάσεις τις οποίες συνόψισαν και
ετοίμασαν για παρουσίαση δύο παιδιά που
οι νέοι της επιτροπής όρισαν εκπρόσωπο και συντάκτη έπειτα από ψηφοφορία.
Κατά την επιστροφή μας στο
ημικύκλιο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα παιδιά που είχαν εκλεγεί ως
εκπρόσωποι όφειλαν σε λιγότερο από 10 λεπτά να παρουσιάσουν τις ιδέες και τις
προτάσεις τους για το ζήτημα με το οποίο είχαν ασχοληθεί οι επιτροπές τους.
Μετά την ομιλία, οι μαθητές-ακροατήριο είχαν δικαίωμα να κάνουν ερωτήσεις και
απορίες στον εκπρόσωπο συζητώντας και αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη. Στη
συνέχεια ακολουθούσε ψηφοφορία μέσω ενός προηγμένου ηλεκτρονικού συστήματος
όπου οι μαθητές δήλωναν αν θα ψήφιζαν τη συγκεκριμένη πρόταση εάν ήταν
ευρωβουλευτές. Τέλος, η ακρόαση του ευρωπαϊκού ύμνου και αποχαιρετισμός.
Η επίσκεψη στο Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο ήταν μια εμπειρία ζωής. Πρώτη φορά πέρασα μια ολόκληρη ημέρα τόσο
δημιουργικά και εποικοδομητικά. Και ξέρω πώς και άλλα 671 άτομα το ίδιο
ένιωσαν. Και ξέρω πως, όσο μπορώ, θα συνεχίζω να λαμβάνω μέρος σε όσους
διαγωνισμούς θεωρώ ότι έχουν να προσφέρουν κάτι τόσο ουσιαστικό στους
συμμετέχοντες τους όπως το Euroscola.
Της μαθήτριας Μελίνης Καλογεράκη, τμήμαB1