Τρόπος δράσης
Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 24 άτομα, του τμήματος Α3, της Α’ τάξης του Ενιαίου Λυκείου Γαζίου. Οι μαθητές, με τη βοήθεια των υπεύθυνων καθηγητών, χωρίστηκαν σε έξι ομάδες εργασίας, των τεσσάρων ατόμων και ανέλαβε ένα τμήμα μελέτης. Κάθε ομάδα όρισε ένα ομαδάρχη, που ήταν υπεύθυνος για το συντονισμό της ομάδας και τη συγκέντρωση του υλικού, καθώς και την τήρηση του ημερολογίου.
Ο χωρισμός των ομάδων ανά περιοχή μελέτης είναι ο ακόλουθος: 1η ομάδα: περιοχή Γαζίου, 2η ομάδα: περιοχή Φόδελε, 3η ομάδα: περιοχή Ρογδιάς, 4η ομάδα: περιοχή Καλεσσών, 5η ομάδα: περιοχή Αχλάδας – Αγίας Πελαγίας και 6η ομάδα: περιοχή Καβροχωρίου.
Μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, οι ομάδες συναντήθηκαν και παρουσίασαν την πορεία της έρευνάς τους. Αντάλλαξαν απόψεις, συνδύασαν τις πληροφορίες που είχαν συλλέξει και σκιαγράφησαν την πορεία της εργασίας.
Ταυτόχρονα, επισκέφθηκαν τις περιοχές και ήρθαν σε επαφή με το χώρο και τους κατοίκους τους. «Πήραν συνεντεύξεις» (με τη βοήθεια ερωτηματολογίων που είχαν κατασκευάσει) από κατοίκους και υπεύθυνους των αντίστοιχων δήμων.
Στη συνέχεια, αφού συγκέντρωσαν το υλικό που είχε καταγράψει η κάθε ομάδα, συναντήθηκαν και αντάλλαξαν τις εντυπώσεις τους. Εντόπισαν τυχόν προβλήματα που διαπίστωσαν κατά τη διάρκεια των επισκέψεων και της μελέτης τους. Αποφάσισαν την τελική μορφή της εργασίας, καθώς και τον τρόπο παρουσίασής της μέσα στην τάξη, που έγινε μετά τις διακοπές του Πάσχα. Τέλος, έγινε η αξιολόγηση του προγράμματος και βγήκαν τα κατάλληλα συμπεράσματα.
Ημερολόγιο δράσης
Περίοδος 2002-2003 |
Περιγραφή της απασχόλησης |
28/10ου-1/11ου |
Εισαγωγική συνάντηση με τα παιδιά, παρουσίαση των στόχων της Π.Ε., αναζήτηση θέματος. |
4-9/11ου |
Επιλογή θέματος, με συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους μαθητές, έρευνα για επιμέρους τομείς εργασίας. |
18-22/11ου |
Αναφορά στις βασικές πτυχές του θέματος, ανταλλαγή προτάσεων - σκέψεων για υλοποίηση. Χωρισμός σε ομάδες, ανάθεση εργασιών. |
25-29/11ου |
Ομαδική έρευνα στο Διαδίκτυο, με καθοδήγηση των καθηγητών (Εργαστήριο Πληροφορικής). |
9-13/12ου |
Διανομή στους μαθητές έντυπου υλικού για την ιστορία και το περιβάλλον του δήμου Γαζίου. |
16-20/12ου |
Αξιολόγηση της πορείας του προγράμματος, με συζήτηση στην τάξη, οδηγίες για τις μαθητικές εργασίες στη διάρκεια των διακοπών. |
13-17/1ου |
Παρουσίαση πορείας έρευνας από τις ομάδες. |
21-24/1ου |
Συνδυασμός πληροφοριών, ανταλλαγή απόψεων και σκιαγράφηση της πορείας της εργασίας. |
27-31/1ου |
Οδηγίες για την επίσκεψη στις περιοχές που έχει αναλάβει η κάθε ομάδα. Κατασκευή και διανομή ερωτηματολόγιου. |
4-7/2ου |
Πραγματοποίηση επίσκεψης στις περιοχές, συζήτηση με κατοίκους και υπεύθυνους (ιερείς, πάρεδροι και δημοτικοί σύμβουλοι). |
11-14/2ου |
Συγκέντρωση και εκτίμηση του υλικού από τα ερωτηματολόγια. Δόθηκαν περαιτέρω οδηγίες. |
18-21/2ου |
Τελική επεξεργασία του υλικού των ερωτηματολογίων και κατάταξή του σε ενότητες. |
25-28/2ου |
Παραλαβή φωτογραφικού υλικού και ενημέρωση για τη χρήση του. |
4-7/3ου |
Επίσκεψη στον Αλμυρό (λίμνη-φαράγγι). |
11-14/3ου |
Συζήτηση στην τάξη για τις θετικές εντυπώσεις τους από την επίσκεψή τους στις περιοχές. |
18-21/3ου |
Συζήτηση στην τάξη για τα προβλήματα που εντοπίστηκαν στις περιοχές. |
1-4/4ου |
Περιβαλλοντική εκδρομή (Κορινθιακός-Αμβρακικός) |
8-11/4ου |
Εντυπώσεις από τις περιοχές που επισκέφθηκαν στην εκδρομή και σύγκριση με τις αντίστοιχες του τόπου τους. |
15-18/4ου |
Συνάντηση με το Δήμαρχο Γαζίου στο δημαρχείο, όπου παρουσιάστηκαν τα συμπεράσματα της εργασίας. |
6-9/5ου |
Τελική επεξεργασία του υλικού και καταγραφή του σε ψηφιακή μορφή στο εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου. |
13-16/5ου |
Παρουσίαση αποτελεσμάτων σε ημερίδα που έγινε στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου. |