Πρόγραμμα Euroscola
Πρόκειται για μια προσπάθεια του
Ευρωκοινοβουλίου να φέρει σε επαφή τους νέους της Ευρώπης, να τους δώσει την
ευκαιρία να γνωρίσουν τα όργανα και τον τρόπο λειτουργίας της Ε.Ε., καθώς
επίσης να γνωριστούν και να ανταλλάξουν απόψεις και προβληματισμούς με τους
συμμαθητές τους των άλλων χωρών της Ενωσης.
Στα πλαίσια του προγράμματος
αυτού, νέοι απ’ όλη την Ευρώπη συναντούνται στην αίθουσα του
Ευρωκοινοβουλίου ενημερώνονται για τη λειτουργία του
και
τις αρμοδιότητές του, καταθέτουν τις απόψεις τους. Οι διαδικασίες που
ακολουθούνται αποτελούν αντίγραφο εκείνων που εφαρμόζονται στο Κοινοβούλιο.
Οι μαθητές χωρίζονται σε επιτροπές και αναλαμβάνουν να επεξεργαστούν και να
καταθέσουν προτάσεις πάνω στο θέμα αρμοδιότητάς τους. Στη συνέχεια φέρνουν
τις προτάσεις αυτές για ψήφιση στην ολομέλεια.
Στην περίοδο αυτή 15-16/2003
Απριλίου είχε επιλεγεί το Ηράκλειο να εκπροσωπήσει τη χώρα μας. Η Διεύθυνση
Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είχε την ευθύνη για την επιλογή των μαθητών και
των συνοδών καθηγητών. Οι μαθητές και τα σχολεία που εκδήλωσαν ενδιαφέρον
διαγωνίστηκαν πάνω στο θέμα: Το Ευρωκοινοβούλιο και ο ρόλος του στο μέλλον.
Τα δοκίμια διορθώθηκαν από τους φιλολόγους που προσφέρθηκαν. Στο πρόγραμμα
συμμετείχαν οι πρώτοι εξήντα τέσσερις μαθητές και συνοδεύτηκαν από οκτώ
καθηγητές. Τα Λύκεια που εκπροσώπησαν το νομό τελικά ήταν: το 1ο, 2ο, 4ο,
5ο, 8ο, 10ο, 11ο, Πειραματικό, Γουβών, Μελεσών, Γαζίου, το Παγκρήτιο
ενώ την Τεχνική Εκπαίδευση εκπροσώπησε το 6ο Τ.Ε.Ε. Οι συνοδοί καθηγητές
φρόντισαν να γίνουν τρεις συναντήσεις προετοιμασίας (Κυριακή πρωί στο 1ο
Λύκειο). Οι μαθητές χωρίστηκαν σε επιτροπές και επεξεργάστηκαν τις προτάσεις
-θέσεις-ζητήματα που θα κατέθεταν για συζήτηση στην αντίστοιχη επιτροπή στο
Στρασβούργο.
Εκεί οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο
ομάδες των τριάντα δύο ατόμων, μια ομάδα για τις 15 και μια για τις 16 του
Απρίλη, και στη συνέχεια επάνδρωσαν τις επιτροπές με τα εξής θέματα:
- Περιβάλλον
- Ευρώπη και Παγκοσμιοποίηση
- Οι νέοι και η Ευρώπη
- Ανθρώπινα δικαιώματα και Δημοκρατία
- Ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική και άμυνα.
Σε κάθε επιτροπή εκλέγονταν
πρόεδρος και γραμματέας που είχαν την ευθύνη του συντονισμού της συζήτησης
και της καταγραφής των προτάσεων. Τόσο στις επιτροπές όσο και στο τελικό
προεδρείο διακρίθηκαν οι Ελληνες μαθητές οι οποίοι απέδειξαν την ωριμότητά
τους αλλά και την ικανότητά τους να συντονίζουν τόσο πολύπλοκες διαδικασίες.
Αρκεί να αναφέρουμε πως τρία από τα τέσσερα άτομα της τελικής συνεδρίας ήταν
εκπρόσωποι της ελληνικής αντιπροσωπείας.
Αλλά και στο παιδαγωγικό κομμάτι
είχε δοθεί από τους υπεύθυνους μεγάλη προσοχή. Η διοργάνωση ενός διαγωνισμού
γνώσεων με τη μορφή του παιχνιδιού Eurogame έφερε πιο κοντά τους νέους και
τους επέτρεψε να λειτουργήσουν ομαδικά αναπτύσσοντας πνεύμα συνεργασίας.
Στις ομάδες που διαγωνίσθηκαν έπαιρναν μέρος αντιπρόσωποι από κάθε χώρα
φροντίζοντας με τον τρόπο αυτό οι διοργανωτές να προσπεράσουν τις εθνικές
ομάδες. Οι Ελληνες αντιπρόσωποι έφθασαν στους τελικούς και πήραν μια πρώτη
θέση και στο παιχνίδι αυτό.
Οι νεαροί μαθητές μας αποκόμισαν,
όπως οι ίδιοι δήλωσαν, πολύ πλούσιες και μοναδικές εμπειρίες αφού είχαν τη
δυνατότητα να έλθουν σε επαφή με νέους από όλη την Ευρώπη, να δουν πώς
σκέφτονται και πώς προσεγγίζουν τα σύγχρονα προβλήματα, να δουν και να
γευτούν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα διάφορα όργανα της Ε.Ε. Είχαν
επίσης τη δυνατότητα να διαπιστώσουν πώς παίρνονται οι αποφάσεις και μέσα
από ποιές αμοιβαίες υποχωρήσεις φτάνει κανείς σε κοινές θέσεις. Πόσο επίπονο
είναι να προσπαθείς να πείσεις τον άλλο για την άποψή σου με την οποία
πιθανόν να διαφωνεί.
Είχαν βεβαίως τη δυνατότητα να
δουν το ωραίο Στρασβούργο που μας υποδέχθηκε με μεσογειακές θερμοκρασίες και
ηλιόλουστο, να δουν πώς οργανώνεται μια σύγχρονη πόλη και βεβαίως να
επισκεφθούν τα αξιοθέατά του, Notre Dame, Petite France, Μουσείο Μοντέρνας
Τέχνης, καθώς και να κάνουν μια βόλτα με το ποταμίσιο καραβάκι.
Από το σχολείο μας
στις ημερίδες Euroscuola πήρε μέρος ο Αστυρακάκης
Ευάγγελος μαθητής της Β΄ τάξης και καθηγήτρια-συνοδός ήταν η Μακρυδάκη
Μαριάννα.