Βουλή των Εφήβων
Η "ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ" είναι εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής των Ελλήνων που
οργανώνεται σε ετήσια βάση με τη συνεργασία των Υπουργείων Παιδείας της Ελλάδας
και της Κύπρου. Απευθύνεται στους μαθητές της Α’ και Β’ τάξης όλων των Λυκείων
(ηλικία 16-17 ετών), καθώς και της τελευταίας τάξης των Τεχνικών Επαγγελματικών
Σχολών (ΤΕΕ) της χώρας, στους μαθητές των Ελληνικών Λυκείων του εξωτερικού και
των Τεχνικών Σχολών (όταν η ηλικία τους δεν υπερβαίνει το 20ο έτος) .
Το πρόγραμμα αυτό ως κύριο σκοπό έχει την καλλιέργεια θετικής στάσης των νέων
απέναντι στην αξία "συμμετοχή στα κοινά", καθώς και τη μύησή τους στις αξίες,
τους κανόνες και τις πρακτικές της δημοκρατίας. Στις Συνόδους της Βουλής των
Εφήβων (Α’-Η’) έχουν πάρει μέρος 142.344 νέες και νέοι. Αξίζει να σημειωθεί ότι
ο αριθμός των συμμετοχών αυξήθηκε από 16.371 το 1996, σε 24.223 το 2003, δηλαδή
σημειώθηκε ποσοστιαία αύξηση κατά 48%! Οι μαθητές ασχολήθηκαν με περισσότερα από
5.000 θέματα, ενώ εκδόθηκαν 3.830 σελίδες πρακτικών σε επτά τόμους (σ’ αυτούς δε
συμπεριλαμβάνεται η Η’ Σύνοδος).
Στο διάστημα των οκτώ ετών επελέγησαν 2.750 μαθητές ως «Έφηβοι Βουλευτές», απ’
τους οποίους οι 2.400 προέρχονται από την Ελλάδα, οι 175 από την Κύπρο και οι
175 από τον απόδημο ελληνισμό.
Μέχρι στιγμής έχουν συνεργαστεί περίπου 34.000 Συντονιστές Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης των ελληνικών σχολείων της Αλλοδαπής, Διευθυντές Διευθύνσεων και
Προϊστάμενοι Γραφείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Διευθυντές Σχολείων, Καθηγητές
σύνδεσμοι και αξιολογητές.
ENTAΞH ΣTA KOINA
Η "συμμετοχή στα κοινά" αποσκοπεί στην πολιτική κοινωνικοποίηση των εφήβων, στη συνειδητή ένταξή τους στις κοινωνικές και πολιτικές λειτουργίες για τη διεύρυνση και την εμβάθυνση του δημοκρατικού πολιτεύματος, στη διαμόρφωση ενός πεδίου δημόσιου λόγου για τη νεολαία, στην προσφορά προς τους άλλους, στη βίωση της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης ως τρόπου ζωής καθώς και στη δημιουργία πολιτισμού σε όλες τις σφαίρες του δημόσιου και του ιδιωτικού βίου. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στη συνεχή ανταλλαγή συναισθημάτων, στοχασμών και εμπειριών για θέματα κοινού ενδιαφέροντος, την οποία ο έφηβος είναι ανάγκη να βιώσει, να συνειδητοποιήσει και να ελέγξει, για να ερμηνεύσει τον κόσμο και να δημιουργήσει, διατυπώνοντας τη δική του άποψη και συνθέτοντας τη δική του έκφραση. Εκφράζει, έτσι, τον καθημερινό αγώνα των νέων για τη βελτίωση ή την αλλαγή της πραγματικότητας και την απάμβλυνση των προβλημάτων που μαστίζουν τη νεολαία και την κοινωνία μας γενικά. Οι προβληματισμοί, οι απόψεις και προτάσεις κάθε μαθητή, που μετέχει στο πρόγραμμα, περιέχονται στην ατομική γραπτή εργασία του. Επειδή, όμως, οι μαθητές που μετέχουν στο πρόγράμμα είναι πολυάριθμοι, οι απόψεις τους συνοψίζονται σε μια γενική σύνθεση, για κάθε νομό της χώρας ξεχωριστά, αλλά και για όλους τους νόμους μαζί, σε ένα ενιαίο κείμενο, που παραδίδεται στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, στην ελληνική και την κυπριακή Κυβέρνηση, στους πολιτικούς, κοινωνικούς και τοπικούς φορείς κ.λ.π., και διαχέεται σε όλο τον κόσμο από τις ηλεκτρονικές σελίδες της Βουλής των Ελλήνων στο Internet προκειμένου να αποτελέσει μέτρο της συνειδητοποίησης και της ευαισθησίας της ελληνικής νεολαίας και της κοινωνίας μας στο σύνολό της.
Το
εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Βουλής των Εφήβων λειτουργεί και συντονίζεται υπό την
εποπτεία και με την ευθύνη ειδικής επιτροπής εκπαιδευτικών και προσωπικοτήτων
(Επιτροπή Βουλής των Εφήβων) με πρόεδρο το συγγραφέα Αντώνη Σαμαράκη. Από την
αξιολόγηση των γραπτών εργασιών, η Επιτροπή της Βουλής των Εφήβων καταλήγει στην
επιλογή 300 Εφήβων Βουλευτών από την Ελλάδα και 50 από την Κύπρο και τον Απόδημο
Ελληνισμό. Διευκρινίζεται ότι από κάθε εκλογική περιφέρεια της Ελλάδας
επιλέγονται τόσοι Έφηβοι Βουλευτές όσοι είναι οι βουλευτές στο εθνικό
κοινοβούλιο. Στο Κέντρο Αξιολόγησης γίνεται και η σύνθεση των προτάσεων των
μαθητών (κατά περιφέρεια και για όλη την επικράτεια), όπως οι προτάσεις αυτές
αναφέρονται από τους μαθητές στις εργασίες τους.
Με την καθιέρωση της Βουλής των Εφήβων ως θεσμού, δίνεται η δυνατότητα στους
νέους, στο πλαίσιο ενός δημόσιου και υπεύθυνου διαλόγου, που εξελίσσεται σε
ετήσια βάση, να καταγράφουν και να συζητούν τις διαπιστώσεις και τις κρίσεις
τους για το παρόν, αλλά και να περιγράφουν το όραμά τους για το μέλλον, στοιχεία
απαραίτητα για κάθε σχεδιασμό και προγραμματισμό της Πολιτείας, αλλά και για την
αυτοσυνειδησία των πολιτών. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι ετήσιες εργασίες της
Βουλής των Εφήβων παρουσιάζουν όλο το φάσμα των σημαντικών και επίκαιρων
προβλημάτων ολόκληρης της ελληνικής κοινωνίας, όπως αυτά επισημαίνονται από την
ευαισθησία της ώριμης νεολαίας της, που με θάρρος και αίσθημα ευθύνης προτείνει
και τις λύσεις τους.